07.03.2015 15:40

Pár tipů jak si vybrat kvalitní keramiku

 

Pár tipů jak si vybrat kvalitní keramiku.
Tento článek pojednává zejména o keramice užitkové, výběr dekorativní keramiky s potom řídí ještě podle jiných pravidel.
 
Dovolte mi, abych Vám osvětlila několik důležitých pojmů a pohledů na věc. 
Samozřejmě v první řadě vybíráte keramiku podle toho jak se Vám líbí, jak Vám sedí v ruce, co zrovna potřebuje či hledáte. Koho chcete obdarovat a k čemu má keramický výrobek sloužit. S tímto si jistě dobře poradíte sami. Já Vám nabízím nahlédnutí pod pokličku z té technologické stránky. Jak vybrat keramický výrobek podle kvality, jak se nenechat ošálit líbivým povrchem nebo mrzkou cenou. Pokud máte už svého oblíbeného hrnčíře, nebo se ho můžete osobně na výrobky doptat, máte při výběru náskok. Stejně ale neprohloupíte, pokud budete vědět pár maličkostí, které vás mohou ještě dále přiblížit k tomu správnému kupu. Ručně vyráběná keramika je často dražší než levné braky z dovozu, proto je dobré vědět proč tomu tak je, do čeho investujete své peníze a na co si dát pozor. Ono pouze dražší neznamená vždy lepší. Řemesla a především ta výtvarná se potýkají v poslední době s nedostatkem po kvalitě prahnoucích zákazníků. Proto je úkolem řemeslníků, přibližovat informace jejich potenciálním zákazníkům a vychovávat tak nové generace spotřebitelů.  
 
Tak konečně ke keramice.
Keramické výrobky dělíme na tvrdou a měkkou kameninu. O rozdělení se postará teplota výpalu, která zajistí slinutí (nepropustnost) střepu. Měkká kamenina se vypaluje při nižších teplotách a po vypálení je její střep průlinčitý. Tvrdá kamenina se vypaluje při teplotách vyšších, kolem 1200°C a víc, a její střep je slinutý. Výrobek z měkké kameniny bude propouštět vlhkost a při prudkých změnách teploty (spaření horkou vodou) mu popraská glazura (nadělají se vlásečnicové trhlinky). 
Jestliže nejste odborníci a nepoznáte měkkou kameninu od tvrdé na první pohled, stačí malá finta – navlhčíme (nasliníme) si prst a dotkneme se místa, kde není glazura (většinou to je na dně). Jestliže střep vlhkost rychle nasává, bude ji i rychle propouštět. Pokud místo zůstane nezměněně mokré, neměl by výrobek propouštět. Také mechanická zkouška napoví – čím tvrdší a zvonivější – tím lepší. Obecně také platí, že čím barevnější je glazura výrobku, tím nižší byla teplota výpalu, protože barevné glazury snesou jen nižší teplotu. Při vyšších teplotách některé barvy vyhořívají. Pokud tedy volíte pestrobarevné, žluté, červené a oranžové glazury, počítejte s tím, že výrobek nebude tolik mechanicky odolný, jako keramika pálená například v peci na dřevo, kde se dosahuje teplot kolem 1300°C.
 
Při výběru pohlédněte i na další řemeslné prvky. 
Při nákupu dutého výrobku si  prohlédněte dno.  Výrobek by je měl mít tak zvaně obtočené, což znamená, že by na dně měla být jakási obroučka z hlíny, nožička. Vytvoří v podstatě vzduchovou mezeru a minimální plochu styku. Jestliže výrobek nemá obtočené dno, vždy jej podkládáme (podšálkem, táckem, podložkou). Nestane se nám, že si hrnkem za stokorunu zničíme stůl za několik tisíc. Nádoba se na dně může rosit. I pokud je nádoba slinutá, je zde díky vyrobenému podední, menší možnost nějakých škod. V neposlední řadě, tento řemeslný prvek, zlepší také  stabilitu výrobku. 
Mnohé o kvalitě výrobku napoví i úroveň zpracování detailů – například uší, nebo pokliček  a hubiček u konvic. Jak se keramik postavil k řešení detailů? Jsou propracované a čisté nebo udělané narychlo?
Pro hrnčíře je typické „tažené“ ucho a snad by se dalo říct, že je  i jediné pravé. Uši lepené či lité patří rozhodně k průmyslovějším metodám. Tažené ucho nese stopy od rukou a většinou se od místa přidělání k místu dokončení zužuje ve všech směrech. Hubička u konvice by měla tvarově ladit s tvarem celé nádoby, ale hlavně by měla správně fungovat. Nebojte se před nákupem konvice požádat prodejce o zkoušku toho jak nalévá. Poklička by měla na nádobě dobře sedět a u konvičky by v ní například něměla chybět malá dírka.
Glazura na výrobku by měla být bez kazů, trhlinek či bublinek – pokud tedy nejsou součástí výtvarného záměru, což ale jistě snadno poznáte.
Samozřejmě ani celkový vzhled a tvar výrobku není při výběru na posledním místě. Zde ale hodně záleží právě na Vašem vkusu. Možná Vás u srdíčka více zahřejí nedokonalé tvary a nějaký ten kaz rádi přehlédnete, protože nádoba bude osobitá a bude na ní vidět práce lidské ruky. To je také možný přístup a rozhodně není nesprávný. Je to opravdu jen na Vás. Ideální je, když se Vašemu oku lahodící tvar a barva výrobku snoubí s kvalitou a funkčností provedení, na které si prosím dejte pozor, protože to je to co Vám přináší do každodenního života každodenní malou radost. 
 
Závěrem.
Cílem tohoto článku není dát vám obecný a univerzální návod. Sama dobře vím, že téměř každou větu bych mohla doplnit dodatkem „vyjímku tvoří“. Mojí snahou bylo Vám jen ukázat, že na věc se dá, a je potřeba, dívat z více úhlů. Pokud by Vás zajímalo víc podrobností, neváhejte se na mě obrátit, ráda Vám s výběrem poradím. A pokud se chcete dozvědět ještě víc, navštivte nekterý z mých kurzů, kde se těchto věcech také mluví..
Přeji Vám štastnou ruku při výběru a doufám, že Vám těch pár vět trochu napomohlo k tomu, že budete zase o kousek jistější v tom, jak se rozhodnout a Vaše rozhodnutí Vám přinesou radost. 
 
s láskou Satya
 
 

—————

Zpět


Kontakt

Satya V. Helusová

Hluboká
(Žihle, Plzeň-sever)


+420 734 271 003
(červenec až říjen 2017 mimo provoz)




IČ: 72471727

Z nabídky

CESTA KERAMIKY

CESTA KERAMIKY

2 900,00 Kč

JÁ A HLÍNA 2018

JÁ A HLÍNA 2018

2 900,00 Kč

JÁ A HLÍNA 2017

JÁ A HLÍNA 2017

2 050,00 Kč

—————